Czym jest AdBlue?

Silniki diesla, czy jak kto woli – silniki wysokoprężne, cieszą się ogromną popularnością nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Tego typu mechanizmy charakteryzują się o wiele mniejszym spalaniem, niż ma to miejsce w przypadku klasycznych napędów benzynowych. Diesle, pomimo że są rozwiązaniem ekonomicznym dla portfela, to jednak mają jeden poważny mankament. Silniki wysokoprężne wydzielają do atmosfery duże ilości szkodliwych tlenków azotu. W walce z nimi pomaga niebieskie paliwo.

Czym jest AdBlue i jakie korzyści płyną z jego wykorzystania w przemyśle motoryzacyjnym? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w dzisiejszym wpisie. Zapraszamy do lektury.

 

Czym dokładnie jest niebieskie paliwo i kiedy się pojawiło?

Wbrew pozorom, pomimo charakterystycznej nazwy, AdBlue nie jest niebieskie. Roztwór posiada białą barwę. Składają się na niego woda demineralizowana (32,5%) oraz mocznik (67,5%). Ten rodzaj paliwa dozowany jest do powstałych w silniku diesla spalin. Pod jego wpływem zmieniają się one w azot i parę wodną, czyli substancje całkowicie bezpieczne dla środowiska naturalnego. Do połączenia gazów spalinowych i niebieskiego paliwa dochodzi w układzie SCR (nazywanym również układem selektywnej redukcji katalitycznej). To właśnie w nim ma miejsce, zbawienna dla ekosystemu, reakcja chemiczna. 

W przemyśle motoryzacyjnym AdBlue wykorzystywane jest od 1 października 2006 roku. Początkowo używało się go wyłącznie do ograniczenia emisji spalin w środkach komunikacji miejskiej oraz samochodach ciężarowych. Od 2014 roku niebieskie paliwo stosowane jest także w autach osobowych. Wszystko to za sprawą wprowadzonej przez Unię Europejską normę Euro 6. Obecnie dąży się do tego, aby każdy samochód napędzany ropą, był wyposażony w układ do tankowania AdBlue.

 

Korzyści wynikające ze stosowania AdBlue

Samochody z układem SCR są przede wszystkim przyjazne środowisku naturalnemu, ale nie tylko. Aktywne korzystanie z dystrybutorów do AdBlue niesie za sobą również inne korzyści, do których zaliczyć należy, chociażby:

  • mniejsze spalanie – auta osobowe, w których zamontowany został układ SCR, charakteryzują się mniejszym zużyciem paliwa. Szacuje się, że w ciągu miesiąca oszczędzić można do około 5% na tankowaniu. Warto również wspomnieć, że samochody z mechanizmem AdBlue cechują się mniejszą awaryjnością;
  • zniżki – mieszkańcy wielu europejskich miast, posiadający auto z systemem AdBlue, mogą liczyć na zwolnienie z części opłat, które ponosić muszą kierowcy jeżdżący samochodami bez układu SCR.